MLM-istul călător

link-opportunist      „Buna seara! M-am intalnit acum cateva saptamani in Bucuresti cu vicepresedintele unei companii de network marketing din SUA. Luna viitoare se extind in Europa. Este momentul leaderilor! 😊 Va intereseaza detalii?” astfel am fost abordat într-una dintre serile trecute pe FB de o doamnă care apărea în lista mea de prieteni, însă fără să o știu personal.

Am întrebat-o dacă ne cunoaștem și dânsa mi-a spus că „doar de la seminariile Lyoness”. I-am explicat că dacă ne-am cunoscut la un seminar Lyoness, cu siguranță ar trebui să mă cunoască mai bine și să-și dea seama că propunerea ei legată de o altă companie de network marketing este cu totul nepotrivită. Restul discuției chiar nu mai contează.căci semănă cu ceva ce am întâlnit fregvent în ultima vreme. Bănuiesc că doamna cu pricina a trecut ușor și fără jenă peste penibilul situației, căci ulterior am constat că și-a făcut o preocupare permanentă din abordarea colegilor de breaslă din diferite structuri sau MLM-uri. Cineva îmi povestea zilele trecute că avusese aceeași discuție cu aceeași doamnă.

Faptul că am început cu acest exemplu nu înseamnă că e unic. De ani de zile, eu sau cunoscuți de-ai mei, am primit nenumărate oferte de la firme ca (defunctul) MRO și Sc Net (sper că am scris corect că altfel iar mă vor critica) care nu făceau decât să copieze ceea ce făceam eu deja. Mereu au apărut, s-au lansat sau „pre-lansat” afaceri noi și minunate. Mai nou, o cafea fantastică, alta decât cea pe care o bem cu toții, dar nu aceeași cu cea care se vinde deja de ani buni în sistem MLM, recrutează membri pt a o distribui pe piață. Chiar nu voiam să vorbesc de aceste minunate afaceri pt că nu mă interesează, ci de fenomenul în sine.

Despre branșa MLM-iștilor am mai scris. În general sunt oameni cu spirit antreprenorial care-și doresc mai mult de la viață. Adesea sunt angajați sau liber profesioniști, dar nici proprietarii de firme nu sunt excluși. Pe lângă bani, o activitate de tip network marketing aduce după sine o preocupare pt dezvoltarea personală și adesea, chiar și acest aspect este un câștig în sine.

Între acești MLM-iști se poate remarca o tipologie distinctă, pe care eu ca profan am numit-o „MLM-istul oportunist” și despre acesta aș dori să vorbesc. Liviu Păsat, în „Trezește Liderul din Tine!” îl numea „liderul fotomodel” căci apare, strălucește cu entuziasm, ca apoi să dispară și să reapară pe altă scenă. Ideea care le animă viața este aceea că ești din start „câștigător” doar dacă ai intrat printre primii într-o afacere MLM, dacă ești la început.

Ca să fim sinceri acest lucru ar putea fi adevărat în unele firme, nu spun nu, dar nu este o condiție necesară și nici suficientă. Intradevar e bine sa activezi pe o piața virgina, dar de asemenea e bine de știut ca orice început este greu, mai ales într-un domeniu ca cel al Network Marketing-ului. Convingerea aceasta a lor, că TREBUIE să fii printre primii, creează lumii o imagine deformată asupra acestei industrii, cu atât mai mult cu cât liderul-vedetă este și și mai vocal decât ceilalți. Lumea îi întâlnește pe aceștia, mereu insistenți să propună cea mai nouă și mai are afacere: „intră acum, nu trebuie să faci nimic și toți ceilalți vor fi după tine”.

MLM-istul oportunist are cateva particularitati:

  • Întotdeauna va fi excitat de expresia „cel mai nou MLM”. Pt el este destul să audă de o nouă afacere și va uita instantaneu de activitatea în care este implicat și de oamenii pe care i-a implicat în aceasta. Deja se vede mare lider, urmat îndeaproape de toate contactele din firmă și de ce nu, din alte firme asemănătoare.
  • Nu are scrupule sau mustrări de conștiință față de cei cărora le-a promovat până de curând altă afacere ca „cea mai tare afacere” și se spală pe mâini oferindu-le o nouă „cea mai tare afacere”.
  • Abordează vechii colaboratori sau cunoscuți din alte structuri sau alte firme. De obicei este urmat de… alți oportunisti, ceea ce este firesc până la urmă. Pe aceștia îi vei găsi în fruntea tuturor firmelor de MLM cu existență meteorică.
  • In general nu e interesat de construcția unei structuri durabile, ci pescuieste la întâmplare după principiul „are balta peste”. Oamenii întâlniți sunt pentru el „contacte” prețioase pt racolarea în „cea mai nouă afacere”.
  • Se implică cu usurință in orice afacere noua, pe care o lauda ca cea mai tare afacere din lume. Pt el noua firmă e cea mai tare și va găsi rapid un întreg raționament care să-ți justifice abandonul și migrația. Cea în care a activat până mai ieri, cu siguranță nu mai este profitabilă, nu mai este de viitor și oricum… „mulți vor renunța”.
  • Este cunoscut de prieteni ca „cel cu afacerile” și adesea ocolit din cauza insistenței cu care le promovează mereu o nouă „cea mai tare afacere”.

De ce apar MLM-iștii oportunisti? Pentru că tot timpul apar afaceri de tip MLM noi, adesea cu o viață meteorică, care ii folosesc pe acești înconsecvenți pt a intra pe piața. Unele sunt afaceri oneste, altele țepe deghizate. Toate ii folosesc pe MLM-iștii oportuniști ca factor catalizator, intinzând bineînțeles capcane si altora.

La prima vedere nu e nici o crimă să activezi într-un MLM și în paralel să fii invitat la o altă prezentare a unei firme noi, dar oare e chiar așa? Oare ce se poate întâmpla rău în astfel de cazuri?

Primul ar putea fi o deterioarare a imaginii tale. Atunci când promovezi mai multe afaceri, numele și imaginea ta au de suferit. Integritatea , seriozitatea și profesionalismul tău vor sta mereu sub semnul întrebării și adesea vei fi evitat de prieteni din această cauză.

În ultima vreme am constatat că și simpla ta prezență la o astfel de prezentare iți poate aduce prejudicii. Nu vreau să fiu paranoic, dar am văzut multe cazuri în care cel care te invită și structura acestuia vor încerca să se folosească de numele și imaginea ta. Cu cât ești mai cunoscut, cu atât ești mai interesant pt ei. Vor folosi expresii de genul „și X-ulescu bea cafeaua…”, sau „X-ulescu, binecunoscut lider și trainer…, este și el implicat în dezvoltarea…”. Cu cât ești o persoană mai cunoscută, cu atât mai repede numele tău va deveni un argument sau o dovadă socială.

MLM-istul oportunist, așa cum l-am numit eu, prin agitația asta perpetuă, viciază din păcate imaginea de ansamblu a activității de MLM. Din cauza lui oricine deschide subiectul despre o afacere de network marketing este privit la fel ca Martorii lui Iehova, aceia care umblau din ușă în ușă. Dar poate, până la urmă, este și el un element firesc în această industrie MLM, o rotiță dințată care sare de colo colo, fără să-și găsească rostul, dar având un rost neștiut în marele mecanism. Se poate, cine știe…

13 Responses to MLM-istul călător

  1. Dana G. spune:

    foarte bun articolul🙂

  2. Fery Lyo spune:

    Excelent material si foarte la obiect. Si pe mine m-au invitat sa beau cafeaua, dar ca sa nu-mi stea in gat am ramas la singurul MLM imbratisat. Lyoness.

    • Luka spune:

      Eu nu m-am referit neapărat la cafeaua care tocmai dă în clocot, ci la fenomenul în sine. Doamna care m-a abordat pe mine și pe alții de pe FB, nu cred că se ocupa cu cafele (dar nu sunt sigur🙂 ). Oportunismul ăsta MLM-istic este un fenomen.
      Cât despre cafea… Ar trebui să fim realiști și sinceri.
      Din câte știu eu, dacă vrei să vinzi cafea „Gano” poți să o faci prin mai multe firme care fac acest lucru – unele de mulți ani pe piață. În „acel” MLM însă nu este vorba de cafea, ci de „cel mai nou MLM” și ăsta era subiectul articolului meu. Cei care îl fac nu-l fac pt cafea, îl fac pt banii care se pot câștiga fiind „primul”, fiind înaintea celorlalți.
      Dacă vrei cafea „Gano” găsești în România de mai bine de zece ani. Aha, vei auzi texte de genul „a noastră e crescută pe lemn, a lor în borcan”, asta e altceva – nu mă bag, nu mă pricep, chiar și propoziția folosită de mine pt exemplificare poate fi un nonsens. Ideea e că acum găsești minunata cafea la mai multe firme, în mai multe variante, inclusiv prin Lyoness(asta ca să-ți cadă bine🙂 ).
      Închei prin a mai preciza o dată că articolul meu nu era despre… cafea.🙂

    • Luka spune:

      Era să uit…
      Mulțumesc pt apreciere! Dau o cafea.🙂

  3. Super tare! Cred ca acest specimen isi face veacul mai degraba pe ale noastre plaiuri mioritice…

    • Luka spune:

      Este doar părerea noastră, că toate relele ni se datorează. Peste tot sunt uscături, peste tot sunt astfel de „specimene”, cum le spui tu. Poate mai puține, dar există pretutindeni, fac parte din faună.🙂

  4. miluch spune:

    Excelent articol🙂

  5. Livia spune:

    Eu nu inteleg o chestiune: cei care au parasit cu ani in urma corabia Amway, sau oricare alt MLM (cu cratite, cutite, smacuri sau alte cele) si care acum se dau mari fideli ai afacerii Lyoness de ce arata cu degetul batjocoritor? Nu la fel au procedat si ei…? O afacere buna, etica (si care nu isi acorda dreptul de a rezilia unilateral chiar si fara motiv si fara a fi necesara o justificare de orice fel) si motivanta n-ar trebui sa iti tina aproape membrii tocmai prin beneficiile pe care le ofera? Sau amenintarea cu anularea ID-ului celor care aleg sa faca alte afaceri a ramas ultima solutie? Poate gresesc, dar simt ca undeva ceva imi scapa.

    • Luka spune:

      Bănuiesc că te referi la un anume caz, dar nu concret, deci nu prea știu ce să-ți răspund.
      Nu, întradevăr nu e normal ca cineva să-ți limiteze opțiunile și dacă cineva simte că i se potrivește să facă trei MLM-uri deodată, sau să înceapă mereu „cel mai nou MLM” este strict problema sa personală. Nu cred că există firmă… „bună, etică,…” care să îl oblige să nu facă asta dacă vrea. Nici măcar Lyoness…🙂
      Nu am făcut alte MLM-uri la viața mea și tocmai de aceea m-am declarat profan în acest sens. Articolul meu este doar o observație asupra lucrurilor pe care le-am văzut de-a lungul timpului în jurul meu.
      „MLM-istul călător” sau „oportunist”, „liderul vedetă” e o tipologie des întâlnită de mine, care se diferă radical de cazul descris de tine aici prin faptul că singura motivație a sa este tocmai „cel mai nou MLM”… mereu altul. Cu toții cunoștem astfel de persoane care mereu ne recomandă cel mai nou(cred că am uitat de expresia „cel mai tare”) MLM. Bănuiesc că și tu.

      • Livia spune:

        Da, si eu am intalnit. Si am observat ca exista, de asemenea, multi lupi moralisti.

      • Luka spune:

        🙂 Iar nu pricep… E ceva în legătură cu articolul?

  6. Nicoleta spune:

    Foarte bun articol. Cine e interesat de un MLM nou in Romania, cu crestere buna, astept pareri!! Doar cateva cifre, in 6 luni de cand este pe piata s-au creat rulaje de 100.000euro. Dar sa nu ma credeti pe cuvand, va astept la o cafea sa vedeti cu ochii vostri.

    • Luka spune:

      Interesant…
      Din nou „un MLM nou”…
      Oare cât de relevantă este creșterea din primele 6 luni? Oare ne poate spune asta ceva despre existența(sau nu) pe piață a respectivului MLM după 6 ani?
      Despre asta era articolul, despre a face MLM doar pt propriul câștig, fără nici o remușcare pt oamenii intrați doar pt a-mi mări mie comisioanele.
      Eu cred că imaginea nu f bună pe care o are MLM-ul (în general) în România nu este total nefondată.

Lasă un comentariu

