Testul celor Trei

socrate        Pe pagina de FB a Gabrielei am găsit o povestioară care l-ar fi avut drept protagonist pe filozoful grec Socrate. Știu sigur că am mai citit-o pe undeva, dar nu am nici cea mai vagă idee unde și sunt convins că dacă o caut pe net, o voi găsi într-o mulțime de locuri fără legătură cu autorul, așa că o voi lăsa așa(cu mulțumiri Gabrielei), spre a ne fi de bucurie și învățătură. Ar fi tare folositor, nouă și celorlalți, dacă după citirea acestor rânduri am reuți să abordăm astfel orice bârfă sau… „știre”.

      În Grecia antică, Socrate (469-399 î. Hr.), era foarte mult lăudat pentru înţelepciunea lui. Într-o zi, marele filosof s-a întâlnit întâmplător cu o cunoştinţă care alerga spre el agitat şi care i-a spus:
„Socrate, ştii ce-am auzit tocmai acum, despre unul dintre studenţii tăi?”
„Stai o clipă”, îi replică Socrate. „Înainte să-mi spui, aş vrea să treci printr-un mic test. Se numeşte Testul celor Trei. Înainte să-mi vorbeşti despre studentul meu, să stăm puţin şi să testăm ce ai de gând să-mi spui.
Primul test este cel al ADEVARULUI.
Eşti absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?”
„Nu”, spuse omul, „de fapt, doar am auzit despre asta.”
„E-n regulă”, zise Socrate. „Aşadar, în realitate, tu nu ştii dacă este adevărat sau nu.
Acum să încercăm testul al doilea, al BINELUI.
Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?”
„Nu, dimpotrivă…”
„Deci”, a continuat Socrate, „vrei să-mi spui ceva rău despre el, cu toate că nu eşti sigur că este adevărat?”
Omul a dat din umeri, puţin stânjenit.
Socrate a continuat: „Totuşi mai poţi trece testul, pentru că există a treia probă – filtrul FOLOSINTEI.
Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu îmi este de folos?”
„Nu, nu chiar…”
„Ei bine”, a conchis Socrate, „dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici Adevărat, nici de Bine, nici măcar de Folos, atunci de ce să-mi mai spui?”
Omul era învins şi s-a ruşinat.

Lasă un comentariu

