Cum stai cu simtul proprietatii?

Şi iată şi primul guest post. Oare de ce nu trebuie să ne mirăm că Luciana de la Şcoala Lucianei a fost prima care a răspuns provocării mele?

Cum stai cu simţul proprietăţii?
de Luciana – Şcoala Lucianei

Ştiu că e inceput de an şi că rotiţele ni se învârt mai greu acum, dupa atâtea sarmale şi friptură, dar aş vrea să-ţi propun să incepi anul cu noi obiceiuri. Pentru că domeniul meu îl reprezintă utilizarea eficientă a programelor de calculator, o să ma refer în special la un aspect din această zonă.

Călin se „luptă”  de mult timp cu mesajele nesolicitate (SPAM), aşa că m-am gandit să-i dau o mână de ajutor, facând o analogie mai „plastica”. O să încep cu…povestea. De fiecare dată când mă auzea mama că îmi cumpăr câte un domeniu (ex. Scoalalucianei.ro) îmi spunea „iar ţi-ai mai cumparat o bucată de pamânt pe Internetul ăla?”. La început râdeam, iar apoi mi-am dat seama că are perfectă dreptate: un domeniu online e practic sediul afacerîi mele. Extinzând un pic conceptul, în mod similar şi adresa de e-mail îmi aparţine, e proprietatea mea, e casuţa mea poştală.

Şi acum vine intrebarea: ţie îţi pasă de casa ta şi de căsuţa ta poştală? Dacă primeşti multe mesaje nesolicitate, îmi pare rău, dar trebuie să-ţi spun că nu prea îţi pasă.

Să ne continuăm analogia. Adresa ta de acasă e o informaţie publică? Sigur că prietenîi tai şi rudele tale ştiu unde stai, e normal acest lucru. Intrebarea mea se referea la cadrul mult mai larg: dai bileţele cu adresa ta de acasa tuturor oamenilor pe care îi întâlneşti? Pui afişe cu adresa ta de acasă pentru toata lumea? Le spui prietenilor tăi să dea adresa ta tuturor prietenilor lor? Sau invers: dai adresele prietenilor tăi tuturor oamenilor pe care îi întâlneşti? Mă gândesc că nu faci asta. Poate o să-mi spui: Luciana, cred că nu ţi-a priit în concediu…cum să-mi dau adresa de acasa unor necunoscuţi?

Şi totuşi, faci asta! E adevarat că nu cu adresa casei în care locuiesti, dar cu adresa de e-mail cu siguranţă. Hai să-ţi dau câteva exemple ca să înţelegi şi mai bine despre ce vorbesc:

–          dacă adresa ta de e-mail e afişata într-un loc public: într-un anunt, ca şi comentariu pe un forum sau blog, inclusiv pe site-ul propriu – este echivalentul unui afiş cu adresa ta de acasa. Din fericire, cei care trimit mesaje nesolicitate fac căutările de adrese de e-mail cu programe specializate. Pentru a evita găsirea adresei tale, chiar dacă e publică (mai ales dacă trebuie să fie publică) sfatul meu este să nu scrii semnul „@”. Poti scrie adresa ta sub forma contact[at]scoalalucianei.ro. Un program nu înţelege că e o adresa de e-mail, pe când o persoană „reala” înţelege cu siguranţă acest lucru.

–          Când redirecţionezi un mesaj primit de la un prieten către alţi prieteni (de regulă mesajele cu imagini frumoase, cu filmuleţe amuzante sau cu informatii care ti se par interesante de ştiut), e foarte important să ştergi din corpul mesajului adresele de e-mail ale destinatarilor anteriori. Dacă nu faci asta, e ca şi cum ai da adresa de acasă a prietenilor tăi tuturor şi sper că nu vrei să faci asta.

–          Cand scrii un mesaj pe care vrei să-l trimiţi mai multor persoane în acelaşi timp (mesajele cu urări de sărbători, de exemplu), e important să scrii adresele acestor persoane în campul BCC (nu în „to”, unde probabil le scrii de obicei). Dacă nu faci acest lucru e ca şi cum ai da fiecarui prieten în parte câte o listă cu adresele tuturor prietenilor tăi. Îmi place să cred că ţii la prietenii tăi, aşa că, în numele lor te rog să nu le dai adresele mai departe.

–          Primeşti un mesaj, poate chiar de la un prieten de-al tau, care nu conţine nimic altceva decât un link. Eventual, mai scrie şi 2-3 cuvinte (de obicei în engleza) prin care să-ţi atragă atenţia. Dacă nu mai scrie nimic altceva, ai toate şansele ca dând click pe acel link să primeşti „bonus” un virus. Ce se va intampla în continuare va fi (de obicei) că pe fiecare adresa de e-mail pe care o ai în lista ta de adrese se va trimite acelaşi e-mail. Mai mult decât atât, sunt convinsă că şi „proprietarul” virusului primeşte o listă cu toată lista ta de adrese. Dacă mai ai nevoie de analogie pentru acest caz, imaginează-ţi că faci multe copii ale listei tale de adrese de e-mail şi o împrăştii prin toata lumea. Ca să nu se întâmple asta, nu da click pe link-urile din mesajele care ţi se par suspecte şi în plus, instalează-ţi un antivirus actualizat.

–          Asigură-te că parola de la contul tau de e-mail este una greu de „spart”. Asta inseamna că ar trebui să fie formată dintr-o combinaţie de litere, cifre şi caractere speciale, în medie să aiba până în 20 caractere. Mă gândesc că ai o uşă la intrarea în casa şi că o incui când pleci de acasa.

Toate exemplele de mai sus au fost scrise pentru a-ţi da seama cât de uşor poate afla cineva adresa ta de e-mail. Întrebarea e ce se intamplă cu adresa ta de e-mail mai departe? E adevarat că poate nici pe tine nici pe prietenii tăi nu vă deranjează că primiţi n-şpe adrese de e-mail într-un singur mesaj şi alegeţi să le ignoraţi pur şi simplu. Dar, la un moment dat în tot acest lanţ fără sfârşit, cineva vede o oportunitate şi fie îşi promovează propriile produse/servicii, fie adună toate adresele de e-mail (pe care voi le-aţi furnizat gratis) şi formează cu ele o bază de date pe care apoi o vinde către cei care sunt obisnuiţi să obţină orice repede şi fără efort. E adevarat că e ilegal şi că se pedepseşte acest lucru cu amenzi destul de mari. Dar, eu zic că e mai bine să previi decat să combaţi.

Din fericire, atunci câand îţi dai adresa de e-mail pentru a lăsa un comentariu pe un blog sau pentru a te abona la newsletter eşti mai în siguranţă. De ce spun asta? Pentru că nici un site sau blog serios nu-şi dă lista sa de nume altor persoane, pentru că ea reprezinta bunul său cel mai de pret. Iar dacă acele site-uri sau bloguri ţi-au câştigat încrederea şi ai ales să le dai adresa de e-mail, fii sigur că o să aibă grijă să pastreze aceasta încredere.

Sper că te-am facut să înţelegi că e important să ai grija de adresa ta de e-mail şi să o păstrezi cu grija. Ca să-ţi înveţi şi prietenii să aibă grijă de adresele lor, atunci când primeşti un mesaj cu multe adrese şi/sau cu mai mulţi destinatari vizibili, alege opţiunea „reply to all” şi scrie-le cum ar trebuie să procedeze. Eventual, dă-le un link către acest articol🙂. Procedând astfel, ai grija şi de tine şi de prietenii tai. Să auzim numai de bine!

Luciana,
Scoalalucianei.ro

3 Responses to Cum stai cu simtul proprietatii?

  1. Pingback: Confidentialitatea pe Facebook | Scoala Lucianei

  2. alter ego spune:

    Multa lume nu pre are habr sa foloseasca mailul dar totusi il foloseste.

  3. Pingback: Confidentialitatea pe Facebook

Lasă un comentariu

