˙˙˙ıʇןnɯ ıuɐq ǝd uıʇɟǝı ɔɹıɔ un – ɐɔıʇıןod nɐs ‘sns uı ןnpunɟ nɔ ɐǝɯn⅂

Circus       Cred ca risc sa devin plictisitor daca revin cu afirmatia ca sunt apolitic, dar in ultima vreme am inceput sa ma banuiesc de… un soi de ignoranta in acest sens. Mi-am facut eu parerile mele si… subiectul m-a lasat rece. Daca nu ar fi vorba de politica, astfel de simptome m-ar pune pe ganduri, dar asa, nu prea cred ca limitarea mea afecteaza pe cineva, cu atat mai putin pe mine.

Pt mine politica e un fel de goana dupa putere (implicit si bani), un circ murdar in care ipocrizia este minima calitate obligatorie a artistilor. Cine detine puterea, are banii, influenta si… imunitatea. Ca sa ajunga la putere oricine trebuie sa vina cu banii de acasa, binenteles negrii in esenta, dar cosmetizati corespunzator pt imagine. Totul este de vanzare, de la locul intr-un partid pana la locul din parlament. Campaniile au costuri exorbitante si se pune intrebarea cine si de ce, le plateste? Eh, pe naiba… Nimeni nu-si pune intreabarea asta. Unii nu stiu, ceilalti… stiu dar pt ei nu conteaza. Si cei de la putere, dar si ceilalti isi finanteaza campaniile din surse prea putin ortodoxe. Daca esti la putere nu te intreaba nimeni, dar daca esti in opozitie trebuie sa fii extrem de precaut daca nu vrei sa umblii cu Burberry-ul la gat.

Ce lipseste din imaginea circului nostru? Binenteles, publicul platitor… El plateste totul si exact ca la circ, prima data plateste biletul, dupa care continua sa plateasca: locul din loja costa mai mult – platesti, vrei un popcorn – platesti, ti-e sete – platesti, vrei o acadea pt copil – platesti, o poza cu elefantul – platesti. Si astfel se intretine circul, asa se platesc cheltuielile, reclama, spagile, salariile si binenteles… dividendele. Totul e regizat ca publicul sa  traiasca, sa se bucure sau sa sufere, sa iubeasca sau sa urasca. Pt asta circarii au nevoie de tehnica, recuzita, efecte spoeciale, orchestra (a se citi media). Cine are dotarea mai bengoasa, poate face spectacolul mai de efect, chiar si cu serpi, magari, porci si catei.

Am incercat sa ma tin departe de patimile nascute printre spectatori, tocmai fiindca sunt convins ca viata mea nu depinde deloc de circul din arena. Stiu ca orice discutie dusa in aceasta arena poarta doar venin si ura (prosteasca, as spune eu). Oamenii simt ca traiesc, ca sunt afectati, implicati si ca au puterea si responsabilitatea de a participa la spectacol. Pe asta se bazeaza tot circul, pt asta se cheltuie toti banii, pt asta isi pun saltinbancii mastile… Tocmai de asta am incercat sa ma tin departe, dar vrand nevrand traiesc alaturi de circ si in mijlocul spectatorilor agitati. Chiar daca nu vreau ma lovesc de cei grabiti, chiar daca ma deranjeaza rumoarea, strigatele se aud pana la mine si fara nici o vina, miros si mizeria menajeriei de alaturi.

In toamna aceasta am avut  parte de un spectacol despre care nu vreau sa vorbesc, pt a nu starni nici un fel de reactii nedorite printre cititori. Multi nervi si stres, bani cheltuiti, imagine sifonata, promisiuni si sperante risipite. Daca ne uitam in urma si socotim, nu ne-am ales cu mai nimic din tot tambalaul. Circarii si-au facut numarul lor, din cate am vazut nu asa cum doreau, dar pana la uma toate au ramas la locul lor.

Dar a venit si vremea alegerilor. Campania obisnuita, putin cam linistita as risca sa spun eu, dar poate ma insel. Mi se pare mie sau circarii stiau deja rezultatul, asa ca s-au gandit sa nu cheltuiasca prea multi bani degeaba. Mie mi se pare ca a fost un fel de… blat(psihologic) din punctul asta de vedere, o campanie facuta din reflex, asa… ”din incheietura”. In public(publicul platitor de bilete) s-a simtit dorinta schimbarii, asa ca circarii au asta au pus in scena. I-au lasat sa creada ca asta vor vedea, i-au incurajat chiar si le-au promis ”schimbarea”. Publicul a venit si a cumparat bilete dorindu-si cu ardoare sa vada… ”schimbarea”, dar ei nu stiau ceea ce stiau circarii, ca nici scena, nici animalele si nici recuzita nu sunt pregatite pt acel spectacol. Pur si simplu altul era programul. Se pare ca doar ei au stiut ca alta e tema spectacolului, dar pt a-si vinde biletele au tacut malc, ba mai mult, au facut apel la toata ipocrizia de care dispuneau.

Poate imaginea pe care am creat-o eu e putin cam plastica, poate nu e o reprezentare fidela a realitatii, dar dupa ce alegerile din acest weekend s-au consumat, m-am apucat sa pun intrebari caci prea mi se parea scena stupida. Asumandu-mi nestiinta si chiar ignoranta am vrut sa ma asigur ca ceea ce vad eu de pe margine e real. Intrebandu-i si eu pe altii am primit confirmarea pt urmatoarele: inainte de alegeri Basescu era presedinte si USL-ul era majoritar in parlament (asta am prins-o pana si eu inca de la deranjul din toamna). Acum, tinand cont ca duminica au avut loc alegeri parlamentare, oare ce schimbari astepta ”publicul”(raman la imaginea asta)? Daca pe presedinte nu aveau cum sa-l schimbe(asa cum era pe afis), atunci pe cine? Trecand peste ipocrizia celor care s-au bazat pe ignoranta politica a publicului, vreau sa tragem linie si sa vedem ce avem acum, dupa alegeri: Basescu presedinte, USL-ul majoritar in parlament. Ce s-a schimbat? Nu asa era si inainte?

Publicul a platit, s-a bucurat si a plecat acasa fara sa se prinda ca a participat doar la un spectacol rasuflat. Pt mai multa culoare, in scena au intrat tot felul de personaje noi, unul mai pitoresc ca altul, din ce in ce mai multe, pt ca distractia pt public sa fie garantata. In rest… nimic. Din pacate, prevad ca stagiunea abia acum se deschide, spectacolele vor fi din ce in ce mai dese, spectacole de balci, din ce in ce mai scumpe.  Acelasi circ ieftin, pe bani din ce in ce mai multi.

As spune-o la final pe aia cu pamfletul, dar nu cred ca ma ia nimeni in serios cand vorbesc despre politica, asa ca… Vizionare placuta, dragi spectatori! 🙂

 

4 Responses to ˙˙˙ıʇןnɯ ıuɐq ǝd uıʇɟǝı ɔɹıɔ un – ɐɔıʇıןod nɐs ‘sns uı ןnpunɟ nɔ ɐǝɯn⅂

  1. alina spune:

    super tare postarea!!!
    felicitari!!!

    • Luka spune:

      Multumesc Alina, dar mi-ar fi placut sa fie altfel. Tinand cont ca astia-mi sunt conationalii, nu are rost sa ma plang. Ori ii accept ca atare, ori ii schimb cu altii, caci sta in puterea mea. 🙂

  2. eumiealmeu spune:

    suntem absolut de acord. acum, ca să fiu puțin rea (dar asta este, sunt rea cu mine, în primul rând) întrebarea este… dacă oamenii ca noi stau deoparte și nu de vâră în așa ceva, ce ne mai mirăm că trag sfori niște copy-paste.

    • Luka spune:

      Da, stiu, mi-am pus si eu intrebarea asta, dar uita-te la procente. Procentele acelea reprezinta Romania cu tot ce inseamna ea: maturitate, valori, optiuni, vointa, etc. Toate acestea determina acele procente si viceversa. Pana la urma e un cerc vicios si mai mult e realitatea… irefutabila. 🙂 Ce-mi place limba romana!:) Nu am avut niciodata veleitati de Vasile Roaita. Mereu astia mor impuscati si cel mai adesea, degeaba.
      Ca individ pot sa-mi construiesc viata asa cum vreau eu, sau sa-mi plang de mila. Oricare dintre variante sunt valabile in Romania, sau daca nu-mi place altundeva. Romania e asa cum e si trebuie luata ca atare si cred ca poate fi schimbata prin educatia copiilor, nu prin vot.

Lasă un comentariu

