Traversand Muresul cu… compu’

Intr-una din zilele trecute am vizitat un prieten la cabana sa „ascunsa” discret pe o insula a Muresului, in dreptul orasului Pecica. Ca o paranteza, cine nu a auzit de Pecica? Cine n-a auzit de „Pita de Pecica”(nu e vorba de pizza, ci de paine🙂 ) sau de orasul in care orice adresa e formata din doua numere (numarul strazii si numarul casei)?

Revenind la subiect, am inceput sa povestesc de vizita noastra, pt prima data, pe insula cu pricina – o oaza de liniste si verdeata, dupa cum aveam sa constatam mai tarziu. Nu prea mi-am batut capul asupra drumului pana acolo caci am primit telefonic instructiunile de rigoarea si dupa un traseu offroad nu foarte lung, am ajuns la punctul de trecere peste Mures. De fapt acesta a fost punctul in care excursia noastra a devenit de-a dreptul interesanta. Unii poate vor rade de nestiinta sau ignoranta noastra in materie, dar asta este… omul cat traieste ‘nvata.🙂

Stiam ca vom traversa Muresul cu… „compu’ „, cuvant pe care l-am auzit de multe ori pana atunci, dar niciodata nu mi-am inchipuit cum ar putea arata acest… comp. Imi inchipuiam eu ca e ceva intre bac si o pluta, ceva agatat pe un cablu care trece de pe o parte, pe alta a raului, dar nu prea mi-am batut capul vizavi de modul de deplasare. As fi putut sa-mi inchipui ca ar avea motor ca o barca cu motor, vasle chiar, sau poate un sistem de cabluri care sa-l traga de pe un mal pe celalalt. Pana sa vad compul si compasul(omul cu compul), nu mi-am inchipui ca acea pluta pe care se transporta oameni, alimente, materiale de constructii, merge… singur. Am facut ochii mari si admirand ingeniozitatea constructorilor, mi-a trebuit un minut sa inteleg cum si  mai ales de ce, functioneaza.

Principiul este de fapt simplu. Fiecare dintre cele doua cabluri care tin pluta de cablul de peste rau, are un sistem simplu care-i permite compasului sa il lungeasca sau sa il scurteze. Atunci cand unul dintre cabluri este mai scurt, deci pozitionand oblic compul, curentul apei tinde sa impinga compul spre malul dinspre cablul mai scurt. Ca sa se intoarca pe malul opus, compasul trebuie doar sa lungeasca cablul mai scurt si sa il scurteze pe cel lung.Trexerea e lina, destul de rapida si fara pic de efort. Ma rog, compasul trebuie sa dea putin la manivela dar sigur nu transpira din atata lucru.

A urmat o dupamiaza frumoasa, cu gazde agreabile, gratar, bere si un joc de carti la umbra, dar la intoarecere, tot compu’ ala a fost cel care ne-a impresionat. Eh, ce sa-i faci? Figuri de orasean…🙂

3 Responses to Traversand Muresul cu… compu’

  1. vai cat de tare si cat de frumos! trebuie sa ajung si eu acolo intr-o zi🙂

    • Luka spune:

      🙂

  2. barnito spune:

    Din cate stiu numai la Robi Raicu ai putut fi in vizita .

Lasă un comentariu

